Dagens, religion

Religioner och deras förmåga att alltid ha rätt.
Ja, det verkar ju vara så med rätt många samfund, religioner och sekter. Att de alltid har hittat rätt och då logist sett, alla andra har fel.
Det finns samfund som är lugnare i sina påståeenden om att ha alla rätt, men i grund och botten så anser de flesa att deras är den smala, rätta vägen och att resten är den breda vägen.

Och det är oerhört svårt att disskutera med sådana samfund, eftersom man redan bestämt sig för att man har rätt. Och så är det, när man redan har hittat "sanningen" är det ju ingen ide att öppna sig och våga ta till sig nya ideer.

Jag talar till viss del av egen erfarenhet, men är rätt säker på att jag inte är ensam. Jag är helt för att relgiioner har regler och principer, annars är det ju inte mycket till ett samfund. Att folk med samma ideer försöker samla sig i en grupp är ju ganska normalt och något man gör naturligt, det är ju trevligt att umgås med folk som håller med dig och som strävar åt samma håll.

Men det jag saknar lite är förmågan att fortfarande hålla sig öppen för nya tankar och ideer, Att acceptera att allt inte är svart eller vitt. Att även om du är säker på din sak, så finns det många där ute som är lika säkra på sina saker, som är helt olikt det du tror på.

Helt enkelt acceptera att det är skillnad på tro och ren fakta ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0