Att tänka själv?

Visar sig vara mycket svårare än att låta andra göra det. När man låter andra tänka åt dig, tror man sig till viss del slippa det ansvar som ligger i att välja. Att välja är oerhört svårt, det finns ju alltid en risk att man väljer fel.
Men har man någon annan som säger vad och hur man ska tänka, då undviker man ju den delen. Man kan alltid backa tillbaka och säga att man gjorde det endast pga att de sa så...

Min personliga uppfattning är att just den anledningen är varför många söker sig till olika samfund och liknande. Det finns en trygghet i att forma sig själv efter ett visst samhälle´s regler. Lättare att definiera sig genom samfundets prinicper.
Frågan som jag måste ställa mig är om jag låtit mig själv formas av JV endast pga att jag är uppväxt i det, eller om jag faktiskt tror på dess principer och kan stå bakom dem?

Något jag däremot kan störa mig lite på blir när jag upplever att folk gömmer sig bakom ett samfunds beslut på och det sättet undslipper ansvar för sina egna handlingar. Ska inte sticka under stolen med att jag själv gjort samma sak. Kanske just därför jag inte gillar beteendet. Man går den lätta vägen ut och låter som sagt någon annan definiera vad man ska tycka, istället för att skapa sig en egen uppfattning.

Men det är som sagt bara mitt perspektiv på saken

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0