hjärntvätt?

Jag och J hamnade i en lätt disskution igår gällande hjärntvätt.

När jag växte upp som vittne blev jag ofta kallad hjärntvättad och de som inte kände mig antog automatiskt att jag bara blivit indoktrinerad till att tro det jag gjorde och inte kunde backa upp den tron med något av substans.

De som kände mig, förstod ganska snabbt att så inte var fallet, när de väl tagit sig lite tid att lära känna mig.


Men ialla fall, de här tankegångarna fick mig att börja fundera lite. Vad är egentligen hjärntvätt och på vilket sätt kan olika former av sådan påverkan yttra sig?


Gick till wikipedia, bara för att få lite grund till det här.

Blev lite förvånad över att man inte har några vetenskapliga bevis för att hjärntvätt faktiskt fungerar(alltså genom att få personer göra och säga saker som de egentligen inte vill göra)

Däremot talas det en hel om "mind control" där man frivilligt överger sin egen kontroll till att låta någon annan ha makten över ditt liv.


Verkar som om det finns en del gemensamma faktorer som leder till denna "frivilliga" form av "total kontroll"


Robert j Lifton hade 8 "regler" som gällde för att få kontroll över någon.

  1. Kontroll av miljön
  2. Mystisk manipulation
  3. Krav på renhet
  4. Bekännelser
  5. Helig vetenskap
  6. Laddat språk
  7. Doktrin över person
  8. Existensuppdelning

Medan Margaret Singer har lite kortare kriterier

  1. Hålla en person ovetande om vad som pågår och vad som händer.
  2. Kontrollera en persons tid och om möjligt dennes fysiska miljö.
  3. Skapa en känsla av maktlöshet, hemlig rädsla och beroende.
  4. Undertryck mycket av personens gamla beteende och attityd.
  5. Ingjuta nya beteenden och attityd.
  6. Föra fram ett slutet system av logik, inte tillåta kritik.

Tycker det finns en hel del intressanta tankar i de här kriterierna.

Jag förstår ju när jag läser det här hur folk gärna tror att många religioner utför denna form av kontroll på sina troende.

De saker som jag ser mest negativt på i de här kriterierna är 1 och 6 av Margarets tankar.

Där kunskap blir makt. Ju mindre den du vill kontrollera vet, desto större makt har din kunskap.

De första jag kommer att tänka på i det läget är faktiskt sceintologin, där man måste "köpa" upp sig i kunskap. Vilket alltså håller den stora massan på en nivå där de inte har all kunskap de behöver


Mer tankar kommer inom kort


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0