Misstro mot tro

Ja, som titeln hintade om kommer jag även skriva en del om relgion. Har hänt mycket i mitt liv senaste tiden som fått mig ifrågasätta en hel del av mina grundpelare.
En av de här grundpelarna är min tro. Jag har varit ett Jehovas Vittne de senaste 10 åren och har alltid varit glad och "stolt" över att kalla mig ett vittne.
Det kan jag inte längre göra. From i morgon är jag inte längre en del av församlingen/organisation.  Det är en blandning av eget beslut samt en effekt av olika saker som hänt.

I det här läget vet jag inte vad jag tror. Jag vill gärna tro, oh, jag vill så gärna tro. En stor del av mig är min tro. Den hjälper att definera den jag är. En tro ger ju livet en till dimension. Och människan verkar ju onekligen vara lite av en sökare. Mer än 5 miljarder av mänsklighetens befolkning sägs tillhöra någon av de stora religionerna.
Jag har alltid fått lära mig att det bara finns en enda sann religion. Att man måste hitta just denna enda för att få räddning. Att det är det enda sättet Gud kan rädda dig... osv
Har alltid fått lära mig att alla andra har haft fel, att min religion haft rätt och jag har levt efter den insikten. För mig har världen "som helhet sedd" varit ond och i satans våld. Men har aldrig funderat på vad som händer när man går ner på individ-nivå. Det finns fortfarande onda människor, men det finns generellt många mer goda människor än onda. Samma egenskaper som jag ofta trott bara finns bland de "sanna" kristna ser jag ju nu även ser hos "vanliga" människor. Är vi då så speciella som jag trott? Antagligen inte.

Jag har en kedja av frågor som jag vill få besvarade.
-Kan jag verkligen logiskt tro på bibeln som Guds ord
--Om så, vad kräver då denna Gud av mig?
---Är JV den rätta vägen?
----Hur ber jag om förlåtelse för något jag inte ens förstår hur jag ska börja kunna ångra?

Mycket frågor... vem har svaren?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ta kontakt med JV och ställ dessa frågor. Du får realistiska svar.

2008-09-30 @ 18:19:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0