Om Gud

Boken av Jonas Gardell.
Har aldrig läst någon av hans böcker tidigare, men blev rekomenderad denna av min mamma.
Hon har läst den och tycker mycket om den. Och i mitt soul-sökande tyckte jag det kunde vara värt att kolla upp.
Så för ett par veckor sedan fick jag den i present av J,underbart fin present.

Hunnit läsa ialla fall kanske 80 sidor av den. Tycker den är bra, även om min personliga uppfattning är att han läser in mycket mörka saker i personerna i bibeln.
Finns ett par tankar runt Jakob samt Josef som jag tyckte var riktigt intressanta, som jag måste forska vidare lite i. Har ramlat på de tankarna förut, men fick dem på print nu, känner de förtjänar att undersökas.

Men det som mest intresserar mig med boken är hur Gardell identifierar Gud som olika saker. Han belyser hur Gud agerar olika inför olika personer. Hur Abraham är ödmjuk och gör allt som Gud vill, men Jakob ifrågasätter och ställer krav på Gud. Och enligt bibeln var Gud okej med båda bilderna av det.
Det är många saker som jag inte riktigt får grepp om än, men de ger mig ialla fall lite annat perspektiv på saker och ting. Så fort jag kommit iordning med lägenhet och liknande ska jag sätta mig ned och verkligen forska lite.
Som jag känner nu är det så mycket tankar och ideer som gör att jag bara känner att saker inte går ihop. Och så vill vi ju inte ha det ;)

Finns det en Gud där ute som har ett syfte med människan, då vill jag hitta honom ;)

Kommentarer
Postat av: J

Var precis någon sånt här jag eftersökte ;)

2008-02-19 @ 16:01:05
URL: http://aouris.blogg.se
Postat av: Alex

haha, då kunde jag ändå alltså :)

2008-02-19 @ 16:25:54
URL: http://lovehatereligion.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0