individualism, existerar den?

14 miljarder människor. Lika många individuella uppfattningar. Lika många olika tankar och ideer om saker.
Ja, det är det ca:antalet människor man tror har existerat någonsin på jorden.
14 miljarder människor, det är en hel del människor
14,000,000,000, en hel massa 0:or

När det existerat så mycket olika människor, så kommer ju en del sticka ut, och det ser vi ju genom historien. Lite då och då dyker en ny världshärskare upp, en ny vetenskapsman, en ny teolog. Det är ju bara logiskt ur ett sannolikhetsperspektiv.

Bland alla dessa, finns det något som kan kallas en gemensam nämnare. Finns det moralnormer, tankar uppfattningar som alla människor har? Har vi någon form av genetisk minne som vi inte kommer ifrån? Som alla människor delar?

Enligt de vetenskapliga rön jag läst så har man genetiskt kommit fram till att vi alla kommer från samma "urmoder". Vilket alltså innebär att vi alla är besläktade, att vi alla har något gemensamt.... men är det då det enda?

Fast det var ju inte det här jag tänkte skriva om. Gått och funderat på människans behov att söka en grupp, att söka en samhörighet. Att få känna sig större än individen. För säga vad man säga vill. att vara 1 person i en värld där det finns 7 miljarder lika dana... ja, det kan få vem som helst att känna sig liten och obetydlig.
En grupp kan ju också vara allt från politisk uppfattning, religiös övertygelse till en stark kompisgrupp.

Måste man då tillhöra en grupp för att vara lycklig? Ja, enligt min personliga uppfattning så måste man nog det. För om jag förstått det här rätt så är ju en grupp tex ens familj... och de skulle ialla fall jag inte klara av att vara utan.

"Sann individualism är alltså enligt vad jag tycker inte något bra, då man endast tänker på sig själv, och skiter i andra. Det här innebär att många personer kommer ikläm, samt att individen till slut också blir lidande när han eller hon behöver hjälp. Men vad vet jag?

Men hur mycket av sin egen indivd är man beredd att offra för att passa in i en grupp? För att bli något större än sig själv?
Ja, du, den som det vet
Liten länk om individualism


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0