Kors eller påle?

En del av den här bloggen skulle som namnet avslöjar även handla en del om religion. Har senaste månaderna haft så mycket att göra att allt som har med religion och liknande har lagts på hyllan lite. Samt att jag kände jag behövde lite distans till allt det här för att kunna se det lite mer opartiskt.

Jag har även blivit varnad för riskerna som finns i att öppet ventilera mina religiösa funderingar, men känner att när jag inte har tillåtelse till något annat forum där jag får/kan göra det, så är min blogg ett mycket bra sätt för mig personligen att fundera och kategorisera de tankar jag har och de funderingar jag kommer fram.
Men ber alla som läser denna blogg att  gärna höra av sig till mig om ni finner materialet jag lägger upp, eller tankarna jag ventilerar, på något sätt stötande för er. Detta gör ni allra bäst genom att skriva ett inlägg eller två.
Inlägg tycker jag ju trots alltid om att få

Till frågan jag ställt mig då:
Dog verkligen Jesus på ett kors, eller en påle?
För det första måste jag direkt redigera den här frågan och faktiskt lägga till ännu ett alternativ som uppkommit. Enligt vissa forskare är det troligt att det Jesus blev uppspikad på faktiskt var ett träd, men det får vi återkomma till senare.

Det som startar ifrågaställandet är användningav de gamla grekiska ordern i bibeln för att förklara för redskap Jesus blev upphängd på.
De två ord som använts i bibeln är Stauros samt xylon.

Darn... fastnade på ett sidospår... Och nu har jag helt tappat bort mig :)
Får fortsätta det här igen när jag samlat tankarna


Edit:
Så där, då var det sidospåret avklarat för nu, ska se om jag kan hitta tillbaka till min tankegång här

Just ja, den första delen i ifrågasättandet är just hur man ska tolka de grekiska ordern stauros och xylon.
Nu har jag haft rätt svårt att hitta en direkt ordförklaring, men de flesta sidor verkar pålysa att det oftast betyder en påle,stolpe, enklare trästycke osv. Grundbetydelsen på stauros ska enligt de källor jag hittat i grunden endast betyda påle, inget annat. Det verkar däremot som om romarna till viss del ändrade denna betydelse när de började använda olika former av kors för att avrätta folk. Ordet förändrades dock inte, vilket leder till att man kan tolka in både påle och kors i betydelsen för stauros.
Xylon
används även vid ett flertal olika ställen men verkar kunna betyda något gjort av träd, då man faktiskt änvänder det både för ett "levande träd", stolpe, bord osv.

Alltså, enligt vad jag läst mig till är det alltså svårt att få fram ett slutgiltigt svar bara genom att gå tillbaka till grundtextens ord. Vi är alltså kvar på ruta 1.

För det andra så är det en fråga om hur en människokropp skulle reagera på korsfästelse med armar utsträckta, kontra med armarna ovanför huvudet.
Försökt att hitta några "vetenskapliga" expriment på detta och har hittat en del, men inget som gav några direka svar.
Att korsfästa någon med armarna över huvudet, med enda stöd ens fötter där även en eller flera spikar håller dig fast ska enligt vad jag hittat leda till andnöd och död inom loppet av 6-10 min. Om det här stämmer så är det inte troligt att det var så Jesus blev dödad på, då man veta att offrena oftast överlevde x antal timmar upp till 1-3 dagar.
Detta problem skulle till viss del kunna avhjälpas genom någon form av ståplatta, eller liknande där den drabbade kunde sträcka på kroppen och ge luft till lungorna.
Det finns viss bevisning för detta och kan inte själv bekräfta eller dementera om så var fallet.
Enligt tester som är gjorda där man använt frivillga och bundit fast dem på ett "kors",allts med armarna uträckta, har andnöd inte varit ett problem, utan den frivillige har istället lidit av kramper och andra smärter...

Jag kan personligen inte bestämma mig vilken metod som verkar mest trolig då jag fortfarande har för lite info. Men som det är nu, verkar det mer troligt att han faktiskt dog på ett korsliknande avrättningsredskap.

För det tredje är frågan om vad det egentligen var som Jesus bar på denna berömda färd till Golgata.
Enligt vissa forskare skulle det vara för tungt för Jesus att bära hela pålen, då den skulle väga alldels för mycket för en människa att orka bära den långa sträckan de skulle gå. har inga exakta siffror men mellan 70-140 kg..."kan ej verifieras" Det här kan ju avhjälpas genom att jesus faktiskt fick hjälp att bära sitt avrättningsredskap av en som stod och tittade på. Vissa uttalande från Jesus under denna gångväg tyder på att han bar på "hela" redskapet."åter till det senare"
Det finns även många som tror på att han endast bar på den tvärbit som hans händer skulle spikas fast vid, då detta inte skulle innebära samma fysiska tyngd, samt att romarna ofta hade avrättningspålar redan på platsen, som omanvändes för flera avrättningar. Även vissa noteringar om att det inte var den fysiska bördan som ledde till att åskådaren fick bära Jesu tortyr"påle" utan mer skammen.
Här blir det alltså ett problem då Jesus i sånt fall inte bar på hela sitt avrättningsredskap, utan endast en del. De uttalanden han då gjorde ska alltså enligt den här modellen omtolkas, eller så är den är teorin felaktig.

Även här har jag svårt att veta riktigt vad jag ska tro. det går att tolka bibeln på flera sätt och även när man tar in historiska fakta är det svårt att få några definitiva svar.
Här lämnar jag mitt svar neutralt då jag faktiskt inte vet än vad jag tror

För det fjärde
talas det i Johannes evangelium 20 kaptiel om hur en av Jesu lärjungar ville se hålen efter spikarna i hans händer, vilket vid en första anblick indikerar att han korsfästes med händerna utsträckta, då detta skulle generera minst två enskilda spikar.
Förspråkare av pålteorin hänivsar helt enkelt till att man troligtvis spikade i flera spikar för att de skulle hålla för hela kroppsvikten. Vilket då skulle ge flera spikhål även om han fästes med händerna över huvudet

Sett till bara den här delen, vet jag varken ut eller in... bevisningen ger inga klara besked åt något håll, utan kan läsas in i båda lägrena.

För det femte talas det om att en skylt med text gällande jesus satt upp "ovanför" hans huvud.
Det står inget i det uttalandet om att skylten sattes över hans händer, utan över huvudet.
De här har förklaringar åt båda hållen, med utsträckta armar, finns det massa plats att sätta skylten över huvudet, inga problem där.
Med armarna över huvudet, kan skylten även fått plats mellan händer och huvud, eller så satt skylten över händerna, men för att slippa misstolkning skrev med över huvudet, då den faktiskt i alla lägen satt över huvudet. "må hända att det var händer mellan, men tar ju inte bort huvudet, eller hur ;)"

Ja, ni förstår själva...

För det sjätte och sista måste jag ju ta upp den filosofin gällande att de alla spikades upp i ett träd
Hur den här tanken kommit upp verkar bero på att xylon kan tolkas som träd, samt flera hänvisningar som görs i biblen till xylon=levande träd, grönt träd osv.
Det är på inget sätt omöjilgt att de spikades upp i ett träd då bibeln även på flera ställen använder ordet stauros i singluar även när de ommämner Jesu, samt de två brottslingarna, fast på samma påle.
Att det här skulle vara en "vanlig" påle faller ju högst ologiskt, då de inte skulle få plats,
Det som dock fick in mig lite på den tanken är berättelsen där vakterna går fram till de olika brottslingarna och krossar deras ben, för att sen komma till Jesus och sticka ett spjut i hans sida.
Enligt bibeln hängdes jesus upp mellan de två brottslingarna. En på vänster sida och en på höger sida.
Om de alla varit upphängda på varsitt kors eller påle, hade ju Jesus i alla lägen kommit inför vakterna ögon som två. inte sist. Det finns ju ingen logisk förklaring till att de skulle hoppa över jesus, gå över till andra brottslingen för att sedan återgå till Jesu kropp.
Den enda logiska förklaringen till just den texten är ju att de alla satt uppspikade på samma träd, då det är fysiskt möjiligt för vakten att gå runt trädet i en sådan ordning att Jesus kommer sist.

Ja, här är jag faktiskt ett "fan" av levande träd iden, då den stämmer så väl överens med texten samt att den överrenstämmer med stora delar av resterande delar.

Summering:
Ja du, var har jag egentligen kommit fram till? Att det är oerhört svårt att komma fram till ett tillfredställande svar.
Jag söker fortfarande bra bevisning på som händer med kroppen när man korsfästs på olika sätt, vilket jag tror kan ge en klarare bild.  Jag vill även ha en tydligare förklaring på de olika bibeltexter som tills viss del inte riktigt vill överenstämma med varandra.
Min personliga åsikt är ganska delad.
Jag har alltid fått lära mig att Jesus dog på en påle och jag är inte redo att släppa det än. Jag hittar inte tillräcklig bevisning för någon teori och kan därför inte med gott samvete ställa mig på någon sida.
Men enligt ockhams razor prinicpen är den mest logiska slutledningen att Jesus dog på en påle, eller "levande" träd via formen av korsfästelse med armarna utrstäcka.

Varför jag lagt ned den här tiden till att forska i det här ämnet, har helt enkelt att göra med den vikten olika kristna samfund lagt i frågan.
Själva frågan i sig är ju ganska oviktig då Jesu offer är det viktiga, inte de sätt han blev avrättad på.
Men kan man på det här sättet särskilja mellan rätt och felaktig lära, ja då har jag kommit en bit på vägen.
Och kan jag inte det, då har jag ju ialla fall vid dagens slut lärt mig något nytt :)


Kommentarer
Postat av: J

Är jag tvungen att välja så satsar jag
nog på korset, det känns mest rätt bara=)

2008-03-26 @ 22:36:04
URL: http://aouris.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0