Sex ur en religiös synvinkel

Snacka om ett laddat ämne. Och genom att det är så laddat, så blir det också spännande.
Känner jag jag måste kartlägga de olika synvinklarna först, så får vi se var vi hamnar

Hinduism
:
Mycket blandad uppfattning, där gudar står för varandras motpoler. Shiva tex  är både den virile och fruktbara guden samtidigt som han är avhållsamhetens gud. Krishna står både för kärlek samt lärare av moral(dock ingen motpol)
Däremot berättas det om Krishna där han har sex med 90,000 kvinnor samtidigt i en park, genom att förvandla sig till lika många män. Deras största text Mahabharata säger att avhållsamhet inte är något för den vanlige mannen som inte är präst eller liknande, utan att han ska leva ut sin sexualitet, men på ett reglerat sätt.

Buddism:
Enligt buddha är sex en negativ kraft och skulle endast användas för att fortplanta sig. För att nå nirvana skulle man också helst bli munk, och då helt avstå från sex.
Viss variation verkar dock finnas då grenen tantrisk buddishm ser sex som ett sätt att få andlig kraft

Judendomen:
Är i prinicp positiva till sex och ser ingen anledning att man ska leva utan det. Ska dock endast vara inom äktenskapet, och då mellan man och kvinna. Allt annat straffas hårt

Kristendomen:
Blir ju den här delen jag ramlar inom(alltså min trosuppfattning)
Synen på sex inom kristendom är lite olika i de olika delarna, men anses i sig inte vara fel. Ska dock vara inom äktenskap.
Att vara celibat sägs vara bra, men accepterar att det inte är för alla. Katolska präster lever i celibat, medan ortodoxa och protestantiska får ha sex.
Just de protestantiska och svenska kyrkan är mer "avslappnad" i sin syn på sex och följer till större del vad samhället i stort anser vara okej.
"Jag återkommer till min egen uppfattning om saker och ting i det här ;)"

Islam:
Muslimerna tror på sex som något positivt som det inte finns någon anledning att vara utan. Rrofeten Mohammed levde i inte i celibat och det anses vara skadligt för sin andlighet att vara utan sex.
Däremot är det en stor könssegreration i det muslimska samhället, där män och kvinnor har mycket lite kontakt utanför äktenskapet

Ja du... det där var ju lite intressant. Men känns mest som om jag bara skrapade på ytan vad det gäller olika religioner och deras sexsyn.
Får nog grotta lite mer i det där senare

Min syn
Ja du... det är här det kan börja bli lite intressant.. Det är mycket som förändrats i mitt liv, och då även syn på saker som jag förr låtit min tro ta hand om. En av de delarna har självklart då varit sex.  Jag har alltid varit mycket intresserad av sex och därför läst mycket facklitteratur och liknande för att stilla ett behov som inte fick stillas på annat sätt. Jag hade inte sex innan jag gifte mig, och kan väl inte direkt säga att jag ångrade mig. Det var så jag ansåg det skulle vara, that´s it.
Jag anser fortfarande att sex ska vara något som man bara "delar" med någon mycket speciellt. Sex med många olika partners är inget för mig. Jag vill bara göra det med den person som betyder extra mycket för mig.
Men sen blir det svårt. eftersom jag inte riktigt landat än i den person jag är nu. Om jag accepterar min tro igen, så kommer det ju flera moraliska aspekter i det som jag då behöver ta till mig. Om det inte är så och jag släpper tanken på en tro helt och hållet... vad har jag då att basera mina åsikter på?
För mig är sex något underbart vacker, kul och häftigt, när man delar det med rätt person :)
Sen hurvida det måste vara i ett äktenskap, eller vilka former det får ta, det kan jag inte svara på i det här läget.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0