Dagens, andliga

Den Jungianska myten. Snart klart med boken som handlar om just den filosofin och tänktesättet som kommer därifrån

Min skalle är helt full med både nya och gamla idéer.
Svårt att i ord förklara det jag precis läst, utan att recitera hela boken, vilket känns lite jobbigt.

Om jag förstått boken rätt handlar det ialla fall om ett nytt sätt att se på Guds"myten" och människans syfte i kosmos.
Myten handlar om att den moderna människan behöver ett nytt sätt att förhålla sig till sin egen litenhet. Den moderna västerlänningen har i mångt och mycket slängt av sig "kappan" från det gamla, lite naiva trosbegreppet som är just Gudstro. Många har vänt sig till vetenskapen för att hitta svaren på livets mening. Författaren ansåg att vetenskapen inte kommer kunna tillfredställa alla våra mänskliga behov då den psykiska delen blir kvarlämnad. Där vårt inre jag fortfarande ställs inför samma frågor som vi alltid gjort. Även om vetenskapen i mångt och mycket kan förklara hur saker och ting fungerar, hjälper det föga till att förklara om vi egentligen har någon mening förutom existensen i sig.


Den jungianska tankegången går ut på att vi finns här för att kunna hjälpa till och utveckla Gud. Konceptet är rätt svårt att ta i och omfattar en hel del psykologiska och teologiska faktorer som jag inte kan återge här, då jag till mångt och mycket är ny till tankebanerna själv.
Genom människan skapade medvetenhet. Medvetenhet om sakers föränderlighet och händelser. Lite att saker som sker, utan att någon är medveten om det, inte bär någon egentligt värde.
Till viss del ger vi saker mening genom att vi är medvetna om de.
Det står i bibeln att Gud skapade människan till sin avbild, men genom detta är också Gud en avbild av oss. Det kan ses som en spegel. Vi är Guds speglar, genom dessa ser Gud sig själv på nya sätt, ny vinklar, perspektiv. Gud lär alltså känna sig själv genom sin egen skapelsers medvetenhet, dess själv.
Författaren tar flera exempel i bibeln där man kan se hur Gud förändras genom sin interaktion med människor. Speciellt Job verkar han haft viss förkärlek för.
Med den egna kunskapen jag har om bibeln och den grunden jag har som kristen, är det intressant att utläsa saker och ting ur ett helt nytt perspektiv.
Att genom att öka vår egen medvetenhet, att uvecklas psykologiskt och på det sättet både lära känna sig själv och också hjälpa Gud att utvecklas. Hädiskt skulle nog många säga, men helt klart ett intressant koncept


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0