dagens, bönens kraft

note: det här är endast mina egna tankar och idéer.

Satt på tåget idag ned till jkpg och läste om psykologi, teologi osv.
Under den här tiden började jag fundera lite på bönen och vilken styrka och kraft den kan ha för individen. Något som till stor del försvinner, eller måste förändras när/om man förlorar sin Gudstro.

Många ggr i min uppväxt fick jag lära mig att bönen är ett sätt att lära känna Gud och att kunna be honom om hjälp, öppna mitt hjärta och visa för Gud vem jag är. Att genom bönen till viss del meditera över mina problem men också över Guds godhet och hans vilja att hjälpa mig, om jag bara var ärlig och ödmjuk.

Rent psykologiskt kan man ju se bönen som ett sätt att lära känna sig själv och sin egen andlighet. Att ta sig tid till att meditera över sina problem, kunna se den objektivt och distansera sig en del till saken.

Många kristna upplever nog att Gud, genom bönen då hjälper dem att se problemet för vad det är och ibland också hjälper till att lösa det.
Min personliga uppfattning är att bönen i sig då alltså som jag skrev tidigare gör dessa saker, och inte nödvändigast Gud.
Bönen kan alltså ses som ett självpedagogiskt verktyg för att hjälpa en att se/distansera sig och i slutändan lösa det man står inför.

Eller så är det Guds ande som hjälper dig. valet är ditt

Kommentarer
Postat av: En fisk

Är du Agnostiker?

2008-12-21 @ 20:41:29
Postat av: Alex

ja, i brist på ett bättre ord som förklarar mig nuvarande andlighet så är nog agnostiker nära nog rätt

2008-12-21 @ 23:22:29
URL: http://lovehatereligion.blogg.se/
Postat av: Jag

Vad menar du med nuvarande andlighet? Om du vill svara

2008-12-23 @ 23:05:27
Postat av: Alex

min nuvarande andlighet är nog det tillstånd jag befinner mig i just nu. Jag har i många år trott mig varit säker på exakt vad som är rätt och fel. "andligt sätt då alltså". Pga många olika orsaker, som du säkert kanske läst om på den här bloggen också, så är jag inte säker längre. Och har min andlighet ändrats en gång, kan det med all säkerhet ändras igen. Så, min nuvarande andlighet är nog mot det agnostiska hållet. :)

2008-12-27 @ 03:08:12
URL: http://lovehatereligion.blogg.se/
Postat av: Alina

Godnatt! :)

2008-12-27 @ 03:15:24
URL: http://emmiealina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0